Declaracions institucionals

Declaració del Parlament de Catalunya sobre l'ús de la bicicleta com a mitjà sostenible i saludable de mobilitat

Llegida en el Ple del Parlament el dia 21 de maig de 2008

El Parlament de Catalunya remarca l'ús creixent que els ciutadans fan de la bicicleta com a vehicle per a la mobilitat quotidiana i com a instrument de lleure, es fa ressò de la demanda constant d'itineraris segurs per a aquest vehicle i expressa la necessitat de regular la convivència entre vianants, bicicletes i vehicles de motor.
En aquest sentit, el Parlament de Catalunya constata que:
- L'ús de la bicicleta contribueix a millorar la qualitat de vida dels qui la utilitzen i ofereix nombrosos avantatges socials, en la mesura que és un vehicle silenciós, net, assequible i sostenible.
- La bicicleta ajuda a reduir la congestió del trànsit urbà, perquè necessita poc espai, tant en moviment com aparcada.
- L'ús de la bicicleta ajuda a reduir la contaminació i millora la qualitat dels espais públics urbans.
Per tot això, el Parlament de Catalunya manifesta que:
- Cal desenvolupar el potencial de la bicicleta a Catalunya i garantir-ne ús segur: tothom té dret a anar en bicicleta amb seguretat, tant en els itineraris urbans com en els itineraris interurbans o rurals.
- Cal que totes les organitzacions implicades i totes les administracions de Catalunya facin més promoció de la bicicleta per permetre la consolidació d'una cultura que n'afavoreixi l'ús.
- Cal que els espais urbans siguin dissenyats de manera que la bicicleta hi pugui circular amb seguretat i evitant conflictes amb els altres usuaris de la via pública.
- Cal que els poders públics atorguin a la bicicleta el mateix valor i la mateixa funcionalitat que als altres mitjans de transport.
- Les administracions públiques han de procurar millorar i incrementar les xarxes d'itineraris ciclistes, i afavorir-hi la intermodalitat i la multimodalitat.
- Les administracions públiques han d'impulsar polítiques de promoció de l'ús de la bicicleta i han d'establir incentius fiscals a favor de l'ús quotidià de la bicicleta com a mitjà de mobilitat.
- S'han de desplegar programes d'educació, formació i informació ciutadanes sobre l'ús de la via pública i sobre el respecte a les normes de seguretat viària.
Finalment, el Parlament de Catalunya, coneixedor del Pla estratègic de la bicicleta, elaborat pel Govern:
- Encoratja els responsables del desplegament del Pla a impulsar decididament aquest instrument de promoció de la mobilitat ciclista.
- Insta totes les administracions públiques de Catalunya a implementar el Pla, d'acord amb llurs competències, amb la major promptitud i amb la màxima eficiència.