Declaracions institucionals

Declaració del Parlament de Catalunya amb motiu del Dia Mundial de la Infància

Adoptada per la Junta de Portaveus el dia 27 de novembre de 2024

El 20 de novembre de 1989, fa trenta-cinc anys, l'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar la Convenció sobre els drets de l'infant, un text que va canviar la percepció i el tractament que la societat atorgava a infants i adolescents, que passaven d'ésser objectes de drets, a qui calia cobrir una sèrie de necessitats, a subjectes de drets i membres actius de la societat.

Avui dia ningú no qüestiona que els infants i els adolescents tenen dret a rebre una educació de qualitat, a accedir a un sistema sanitari o a conviure en un entorn familiar que estigui lliure de violència i que garanteixi el bon tracte. Tot i això, les societats actuals continuen enfrontant-se a múltiples i cada vegada més complexos reptes que impedeixen que es compleixin tots els drets dels infants, adolescents i joves.

Per tot això, cal continuar celebrant el Dia Mundial de la Infància i aprofitar aquesta data per a destacar els grans èxits aconseguits a favor dels infants i els adolescents, però també per a recordar que encara resten grans desafiaments locals i globals per abordar, desafiaments que ens interpel·len des dels àmbits local, català i estatal i en tota l'acció exterior. En el marc del Dia Mundial de la Infància, cal destacar la necessitat de defensar tots els drets de tots els infants i emfasitzar el poder transformador de la participació d'infants, adolescents i joves en la creació d'un món millor per a tothom.

Els desafiaments són enormes i comprometen el benestar present i les oportunitats de desenvolupament en el futur. En són exemples la pobresa i la desigualtat; les dificultats creixents per a accedir a un habitatge adequat; la violència en l'entorn més proper i també en llocs llunyans com Ucraïna, Gaza, el Líban, Haití o la República Centreafricana; la crisi climàtica; la salut mental, i els riscos i la bretxa en el món digital.

Enguany l'Estat i, per tant, totes les seves administracions passen pel procés d'examen periòdic davant del Comitè dels Drets de l'Infant. Aquesta cita obliga a fer una reflexió profunda sobre la situació de la infància i l'adolescència, els avenços assolits, llur impacte i els reptes pendents. D'aquesta revisió de la situació de la infància, UNICEF Comitè Catalunya n'extreu algunes prioritats, qüestions urgents per al benestar dels infants i els adolescents a Catalunya per a les quals és imperatiu i inajornable adoptar diverses mesures.

No es pot normalitzar que a Catalunya el 32,5% dels infants i adolescents (442.300 persones) es trobin en risc de pobresa o exclusió social. Es requereix un compromís per a una inversió més gran i més eficient en la infància, garantint que s'assignen els recursos necessaris per a afrontar els reptes esmentats amb els drets de la infància al centre. Emprendre el problema de l'habitatge, amb perspectiva d'infància, és clau per a millorar les dades de la pobresa i moltes de les situacions de malestar dels infants i llurs famílies. Alhora, cal desenvolupar, consolidar i dotar de recursos l'Estratègia de lluita contra la pobresa infantil, i contribuir així al compliment de la garantia infantil europea.

A Catalunya, un de cada set nois i noies abandona prematurament els estudis, una xifra molt alta. Aconseguir unes trajectòries educatives més llargues és fonamental per a garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat. No obstant això, l'abandonament prematur és el corol·lari d'un procés de desvinculació que comença molt abans, lligat a situacions d'exclusió educativa, com la segregació escolar o la manca d'accés a l'educació primerenca. Per això, cal invertir més en educació, amb perspectiva d'equitat, continuar avançant en la reducció de la segregació escolar i l'abandonament prematur dels estudis, i posar el focus en l'educació de zero a tres anys, àmbit clau a l'hora de posar fi a les desigualtats i garantir una educació inclusiva i equitativa, especialment per als infants en situació més vulnerable.

A la denominada frontera sud hom viu una autèntica situació d'emergència, provocada per les mancances a l'hora de poder atendre tots els nois i noies no acompanyats que arriben, fugint de la violència, la pobresa i els efectes del canvi climàtic. És urgent que es reprenguin les negociacions per a adoptar un sistema de trasllats eficaç, àgil i solidari d'aquests infants prenent com a base llur interès superior, i assegurar els recursos necessaris per a fer-ho possible, tant a les Canàries com a tots els altres territoris, en termes financers, de personal i d'infraestructura. Cal modificar el procediment de determinació de l'edat, assegurar l'existència de protocols que garanteixin en tot moment la protecció de la infància i reforçar la presència d'experts en infància als punts d'arribada per a assegurar una identificació correcta de cadascun dels infants.

Pel que fa la lluita contra tota classe de situacions de negligència, mal-tractaments, abusos, assetjament o violència contra els infants, és fonamental prioritzar mesures preventives per a aconseguir entorns pro-tectors, amb prou recursos per a garantir la protecció d'infants i adolescents, incloent-hi l'entorn digital, amb un enfocament multidisciplinari i de responsabilitat compartida de tots els professionals de l'àmbit de la infància: serveis socials, cossos i forces de seguretat, salut, educació, esports, lleure i temps lliure, etc. I cal continuar avançant en les figures del coordinador de coeducació, convivència i benestar a les escoles, i del delegat de protecció. Pel que fa al sistema de protecció, cal enfortir-lo i, alhora, avançar cap a la desinstitucionalització.

Les tecnologies formen part de la vida dels infants gairebé des que neixen. Per això, s'ha de continuar avançant per a conèixer l'impacte que tenen en llurs vides. A més, s'han d'identificar els principals riscos i els mecanismes necessaris per a posar en marxa actuacions de prevenció, educació i atenció a la infància i l'adolescència, de manera que se'n garanteixin els drets i es redueixin les bretxes en l'entorn digital. Així mateix, s'ha de fer una anàlisi de les recomanacions incloses en l'observació general 25 del Comitè dels Drets de l'Infant per a aplicar-les correctament i s'han de dotar amb prou recursos les mesures concretes que es posin en marxa.

L'àmbit de la salut mental d'infants i adolescents, que és un àmbit clau de l'actuació de totes les administracions, s'ha de dotar dels recursos necessaris. El Pacte Nacional de Salut Mental ha de permetre d'avançar per a garantir la disponibilitat de dades, una inversió suficient i un increment dels recursos especialitzats per a una atenció de qualitat, i l'enfortiment de l'enfocament multidisciplinari, que ha d'incloure sistemes d'informació i sensibilització orientats a la infància i l'adolescència més vulnerables, com els infants migrants i refugiats, els que són víctimes del tràfic de persones, els sol·licitants de protecció internacional o els que pateixen problemes de consum.

Tot això s'ha de fer sense deixar de mirar les problemàtiques que hi ha en altres llocs del món, on la infància i l'adolescència s'enfronten a molts reptes. Per aquesta raó, el Parlament de Catalunya reafirma el seu compromís per a enfortir la cooperació internacional per al desenvolupament, avançant i contribuint al compromís adquirit de destinar el 0,7% a l'ajuda oficial al desenvolupament, i posant una atenció especial en les situacions d'emergència, en què una resposta ràpida és fonamental per a fer front a situacions que posen en risc la supervivència dels infants. Tenint en compte que els infants i adolescents són les persones més afectades pels conflictes armats, les crisis econòmiques i la crisi climàtica, ells i llurs drets han d'ésser una prioritat en la cooperació catalana.

Assegurar el respecte dels drets d'infants i adolescents és una qüestió col·lectiva i de compliment obligat, d'acord amb el que estableixen la Convenció sobre els drets de l'infant i la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència. Quan un infant veu limitada la satisfacció dels seus drets, l'impacte d'aquesta limitació en la seva vida és directe. Per això, tothom té un rol fonamental a l'hora d'assegurar-ne el respecte.

Els responsables polítics s'han de comprometre a prendre decisions fermes que garanteixin que cap infant no es quedi enrere, que cadascun pugui desenvolupar el seu màxim potencial i que s'afavoreix el compliment dels seus drets. S'han de coordinar perquè el disseny, la implantació i l'avaluació de les polítiques i els programes adreçats a la infància vagin acompanyats de la dotació adequada de recursos. Aquest compromís envers la infància i l'adolescència s'ha de materialitzar, també, en els pressupostos.

Així mateix, s'han d'escoltar les preocupacions i necessitats dels infants i adolescents, s'han de tenir en compte de manera transversal en l'acció política i se n'ha de promoure la participació.

En conseqüència, el Parlament de Catalunya renova el seu compromís perquè en aquesta legislatura s'avanci amb decisió per a millorar el benestar de tots els nens i nenes a Catalunya i, alhora, per a contribuir a un món on tots els infants visquin la infància en plenitud.


Palau del Parlament, 19 de novembre de 2024

Elena Díaz Torrevejano, Portaveu del GP PSC-Units; Mònica Sales de la Cruz, Portaveu del GP Junts;
Marta Vilalta i Torres, Portaveu del GP ERC; Juan Fernández Benítez, Portaveu del GP PPC; David Cid Colomer, Portaveu del GP Comuns i Dani Cornellà Detrell, Portaveu del GP CUP-DT.