Notícies

El Parlament tanca el cicle sobre violència masclista a les xarxes socials amb un debat sobre el paper dels partits i les institucions per fer-hi front

Dimarts, 30 de juny de 2026. Palau del Parlament

El Parlament tanca el cicle sobre violència masclista a les xarxes socials amb un debat sobre el paper dels partits i les institucions per fer-hi front

Parlament de Catalunya. 2026

Vegeu la galeria d'imatges (15 imatge/s)

El Parlament ha fet aquesta tarda la darrera sessió del cicle "Violència masclista a les xarxes socials", organitzat pel Grup de Treball en Equitat de Gènere, Antiracisme i No-discriminació (GEGAN) de la cambra. En aquesta sessió s'ha fet un debat sobre el paper de les institucions i les formacions polítiques davant la violència masclista digital amb l'objectiu d'identificar mesures concretes per poder-hi fer front.

El president, Josep Rull, ha obert l'acte defensant la importància d'aquest cicle, que ajudarà, ha destacat, a "reforçar l'estratègia institucional" per respondre a la violència masclista, una "realitat molt greu, descarnada, que segueix molt present a la nostra societat". Rull ha alertat que les dones amb projecció pública "són un objectiu diari i prioritari de l'odi sexista a les xarxes" i que l'assetjament que pateixen, "sovint invisible i poc denunciat, desincentiva la seva participació política, n'agreuja la infrarepresentació en els espais de decisió i debilita la democràcia". Per totes aquetes raons, el president ha reclamat "estratègies compartides, compromisos i mesures" per part de les institucions i dels partits polítics per combatre aquestes actituds i defensar també la "qualitat de la nostra democràcia".

La vicepresidenta primera i coordinadora del GEGAN, Raquel Sans, ha remarcat que la violència masclista digital hauria d'interpel·lar el "cent per cent de les diputades i el conjunt de càrrecs electes". "Costa trobar dones per formar part de les llistes electorals, perquè són la diana de la violència masclista a les xarxes", ha asseverat Sans, que ha advertit que "si no hi posem remei, no serveix de res convèncer algú, perquè després ja no voldrà tornar-se a presentar".

En el decurs de la sessió s'ha fet una taula rodona, moderada per Gisela Boada, periodista i membre del Col·lectiu Ciutadella, en què han participat Sònia Guerra, secretària de l'Àrea de Polítiques Feministes del Partit dels Socialistes de Catalunya; Núria Balada, presidenta de la Sectorial de Feminismes i Igualtat de Gènere de Junts; Eva Baró, vicesecretària general de Feminismes i LGBTI+ d'Esquerra Republicana; Alicia Ramos, corresponsable de Feminismes de l'Executiva Nacional dels Comuns, i Berta Ramis, secretària de Militància i Organització de la CUP.

A l'acte hi han assistit, entre d'altres, les secretàries de la Mesa Glòria Freixa i Rosa Maria Ibarra i altres diputades i diputats.

El cicle, emmarcat en el compliment de l'acció 5.9 del Pla d'igualtat del Parlament de Catalunya, va començar el gener del 2024 amb una sessió dedicada a les xarxes socials com a espai públic de participació. La segona sessió es va fer el maig del 2025 i va tractar de la violència masclista digital envers les dones amb projecció pública, i la tercera es va fer el desembre del 2025 i va abordar les eines jurídiques i les polítiques públiques per lluitar conta aquest tipus de violència.