Ernest Benach ha presidit l'acte de lliurament del segon premi Agustí Juandó i Royo, que ha tingut lloc a l'hotel Ciutat de Tarragona. L'advocada valenciana Mercè Teodoro, responsable de l'Àrea Jurídica d'Acció Cultural del País Valencià, i l'advocat Sebastià Frau, directiu de l'associació Voltor, que promou el català en els mitjans audiovisuals, han rebut aquest guardó que atorga el Consell de l'Advocacia Catalana.
També han assistit a l'acte el degà del Col·legi d'Advocats de Reus, Pere Lluís Huguet, la degana del Col·legi d'Advocats de Sant Feliu de Llobregat i presidenta de la Comissió de la Llengua del Consell de l'Advocacia Catalana, Marta Cànovas, i el president de l'Audiència Provincial de Tarragona, Antonio Carril.
El president Benach ha felicitat els guardonats i també el Consell de l'Advocacia Catalana perquè "amb aquest premi duen a terme una tasca difícil: promoure el català en un dels àmbits en què fins avui l'ús ha estat molt precari, perquè el dèficit del català a la justícia és històric i estructural".
El president ha dit que "la normalització de l'ús de la nostra llengua en l'àmbit judicial no és fàcil i necessita el compromís ferm de totes les parts implicades per arribar a bon port. En primer lloc, l'Administració, que ha de facilitar els recursos necessaris per impulsar aquest procés, però també els professionals dels sectors i la resta de la societat. Els uns, amb el ple convenciment que la seva tasca diària i la seva constància en el dia a dia és del tot imprescindible per aconseguir el nostre objectiu. Els altres, exercint els nostres drets lingüístics i deixant de banda la resignació".
"Hem de tenir la consciència que el català pot ser una llengua normal, amb tot el que això implica", ha afegit Benach. "La nostra llengua ha de ser una eina útil per a les gestions oficials del dia a dia. S'han fet gestos per assolir aquesta normalitat, però el camí encara és llarg".
Aquest premi, creat l'any 2004 pel Consell de l'Advocacia Catalana, s'atorga a persones o entitats que, en la seva trajectòria professional, s'hagin destacat per la defensa de la llengua catalana en l'àmbit jurídic i juridicodministratiu dels països catalans.
Agustí Juandó era secretari de l'Audiència de Barcelona quan va esclatar la Guerra Civil Espanyola l'any 1936. El règim franquista el va acusar de catalanitzar els serveis de justícia de l'Audiència i els jutjats i, després d'un consell de guerra, va ser condemnat a mort per un delicte de rebel·lió militar. Va ser executat el 9 de juliol de 1939 al Camp de la Bota de Barcelona.