NotíciesEl Parlament ha celebrat un ple escolar a l'hemicicle
Alumnes de primària demanen la gratuïtat dels llibres de text, la modernització dels centres i la presència d'especialistes en salut a les escoles durant un ple escolar al Parlament
Dilluns, 4 d'abril de 2005. Palau del Parlament
El Saló de Sessions del Parlament ha acollit aquest matí un ple escolar, durant el qual uns cent cinquanta alumnes de cinquè i sisè de primària han demanat per mitjà de cinc projecte de llei la gratuïtat dels llibres de text, la modernització dels centres, la presència d'especialistes en salut a les escoles, que s'afavoreixi les famílies amb fills en edat escolar i que els cartells publicitaris educatius que facin els ajuntaments siguin aptes per a totes les edats, cultures i religions. La simulació plenària s'ha fet sota la presidència del president del Parlament, Ernest Benach, i ha comptat amb la intervenció dels diputats Josep Rull (GP de CiU), Josep Casajuana (GP SCC), Elisenda Albertí (GP d'ERC), Rafael López (GP del PPC) i Dolors Clavell (GP d'ICV-EA). El centres que han participat en aquesta experiència, que per tercer any consecutiu s'ha fet al Parlament de Catalunya, són del Col·legi d'Educació Infantil i Primària (CEIP) Josep Manuel Peramàs de Mataró, del CEIP Joan Coret de Badalona, del Col·legi Jardí de Granollers, de l'Escola Labouré de Barcelona i de l'Escola Gravi de Barcelona. La nena Noelia Carceller, del CEIP Peramàs de Mataró, ha presentat un projecte de llei per a l'adequació dels cartells publicitaris educatius proposats pels ajuntaments, amb què els alumnes han demanat que els departaments de cultura dels ajuntaments pensin en el tipus de cartells que editen i evitin escenes adultes o missatges poc entenedors per a certs grups d'edat, cultures o religions. El projecte de llei proposa que les escoles puguin aportar idees per a la confecció d'aquest cartells. El nen Ismael Pinel, del CEIP Joan Coret de Badalona, ha presentat un projecte de llei per a la modernització dels centres públics d'ensenyament, on demanen aules d'informàtica amb ordinadors d'última generació, edificis en bon estat de manteniment, més professors i personal no docent i cursos de reciclatge per al professorat i activitats extraescolars subvencionades. El nen Albert Font, del Col·legi Jardí de Granollers, ha presentat un projecte de llei per a la gratuïtat dels llibres de text a l'ensenyament primari i secundari. En el text del projecte de llei els nens i nenes demanen que el Departament d'Educació doti de llibres de text les escoles catalanes, de manera esglaonada i progressiva, en un període de quatre anys. El text proposa que siguin les escoles les que facin la comanda i distribueixin posteriorment els llibres i proposa que siguin les famílies les que assumeixin els costos d'un llibre si el nen el perd o el torna en mal estat. La nena Karren Briones, de L'escola Labouré de Barcelona, ha presentat un projecte de llei per a la integració de la sanitat a les escoles, en què els nens i nenes demanen la presència d'un especialista en salut als centres per a fer prevenció i actuar, per exemple, en el camp de la nutrició aconsellant hàbits alimentaris saludables i promovent la pràctica d'activitat física. Finalment, la nena Maria Riera, de l'Escola Gravi de Barcelona ha presentat un projecte de llei per afavorir les famílies amb fills en edat escolar, on demanen que els horaris laborals s'adaptin als escolars per tal que els pares puguin viure de manera més intensa l'evolució dels fills i per tal que aquests no es vegin forçats a fer activitats extraescolars o estar amb avis o cangurs. Tots aquests projectes de llei de la simulació plenària s'han votat a mà alçada i han estat aprovats per majoria. La mecànica del debat ha estat molt similar a la que s'aplica durant un debat ordinari al Parlament; l'única diferència és que en aquesta ocasió el posicionament respecte a cadascun dels projectes de llei no el feia un representant de cada grup parlamentari sinó un representant de cadascuna de les cinc escoles participants. El president del Parlament, Ernest Benach, que ha estat l'encarregat de cloure el ple escolar, ha demanat als nens i nenes que facin política i que s'interessin per allò que passa al seu voltant, perquè ha assegurat: «De la vostra participació en la vida política catalana depèn el futur del país.» Benach els ha recordat «la gran sort que tenim de viure en democràcia, la qual cosa ens ha de fer conscients i ens ha de fer saber conservar allò que tenim per a valorar-ho». Benach ha demanat als nens i nenes que han participat en el ple que estudiïn i sobretot aprenguin i que ho facin «molt ben fet», perquè ha afegit que «en el món en que viureu, el coneixement serà el valor més preuat». De la seva banda, els diputats i diputades dels diferents grups parlamentaris han animat els nens a treballar per canviar les coses, a desenvolupar el seu esperit crític i a pensar en la col·lectivitat per fer una societat més justa i solidaria.
![]() Fotos: Parlament de Catalunya
|